Douwe Egberts & BBDO halen alles uit de kast om mensen dichterbij te brengen.

Donderdag 16 oktober 2014 — ‘Koffie?’. Slechts één woord. Toch houdt deze ogenschijnlijk simpele vraag zoveel meer in. Het openstellen van je huis. Het perfecte excuus om (terug) dichter naar elkaar toe te groeien. Of zelfs het begin van iets nieuws.

Om duidelijk te maken dat Douwe Egberts koffie mensen dichterbij brengt, maakten BBDO en Latcho Drom een pakkende tv-spot in de gekende Douwe Egberts traditie. Ingebed in de familiecontext, authentiek maar modern, diepmenselijk én gedurfd. Daarmee geven ze ‘het ruikt hier naar Douwe Egberts’ weer de juiste inhoud.

De spot vertelt het hedendaagse verhaal van een gescheiden koppel tijdens de ‘wissel’, wanneer de mama de kinderen weer voor een weekje bij hun vader afzet. Het weerzien is voorzichtig, het nieuwe evenwicht nog wat fragiel. Toch besluit de vader zijn ex-vrouw binnen te vragen voor een kop koffie. Als de vader de nieuwe vriend van zijn ex buiten ziet staan, stijgt de spanning.  Maar dankzij een kop koffie weet de vader de situatie positief om te buigen. Door een plateau met drie tassen –en geen twee– op tafel te plaatsen, laat hij symbolisch zien dat hij de nieuwe situatie aanvaardt. De emotionele kracht en de intensiteit van dit moment wordt prachtig en intimistisch in beeld gebracht.

Het lijkt wel een fragment uit een langspeelfilm. Zo filmisch zijn de beelden, zo waarachtig de acteerprestaties. En vooral zo authentiek en eigentijds is dit verhaal over het leven na een scheiding. Een gevoelig thema dat Douwe Egberts niet schuwt. Net omdat zij als ‘caregiver brand’ een plaats willen –en vooral durven– nemen in het dagelijks leven van mensen. En dit plaatsje vullen met warmte. Zo toont Douwe Egberts, hét koffiemerk sinds 1753, dat ze ook vandaag nog steeds relevant zijn.

Client: Douwe Egberts
Marketing Team: Peter Pintens, Danielle De Lange, Philippe Deben