JCDecaux maakt het (te?) persoonlijk met Marketing Directors

Maandag 11 mei 2015 — Voor veel bedrijven blijft het altijd een grote uitdaging om belangrijke marketing directors te overtuigen om naar een bedrijfspresentatie te komen. Aangezien die een zeer drukke agenda hebben, zijn ze sneller geneigd om zo’n verzoeken te overzien of hun kat te sturen.

JCDecaux, die elk jaar met dit probleem te maken heeft, besloot het dit jaar effectiever aan te pakken.

In plaats van een vertrouwde mail te sturen waar ze uitgenodigd werden voor een presentatie over de effectiviteit van Outdoor bedachten ze samen met BBDO België “Personal Billboards”.

Zo plaatsten ze, zonder toestemming, een foto van elke marketing Director in een 2m2 billboard. met daarbij enkel hun naam, functie info@jcdecaux.be. JCDecaux wilde hiermee de responskracht van zijn eigen medium aantonen.

Het enige wat JCDecaux moest doen, was gewoon afwachten op een reactie zodat de Marketing Directors zèlf konden vertellen hoe effectief outdoor nog steeds is.

Ze reageerden allemaal exact JCDecaux het had verwacht: Verward, geschokt en een beetje geërgerd omdat mensen hen maar bleven contacteren om te achterhalen wat precies hier de bedoeling van was.

JCDecaux antwoordde vervolgens op deze reacties met een e-mail, waar ze zich excuseerden voor het eventuele ongemak: “We wilden u gewoon eens doen ervaren hoe effectief onze affichage is. Geen paniek. We hebben er maar één geplaatst. En toch, ondanks het maar 1 billboard was is de boodschap tot bij u geraakt. U kan zich dus goed voorstellen wat een volledig netwerk kan betekenen voor uw merk.”

Hierna konden ze zich inschrijven voor de presentatie. En waarom zouden ze deze keer geen tijd vrijmaken? Je kan het uiteindelijk moeilijk oneens zijn met jezelf, niet?

Elke marketing director heeft zich dus ook effectief ingeschreven voor de presentatie. En JCDecaux haalde een respons van 100%!

Creative Director: Arnaud Pitz & Sebastien De Valck
Creative Team: Toon Vanpoucke & Morgane Choppinet
Account Supervisor: Isabel Peeters
Account Manager: Marleen Depreter