Lidl en BBDO laten een verrukkelijke campagne sudderen tegen voedselverspilling

Maandag 4 januari 2016 — In een opmerkelijke campagne kondigt Lidl dit najaar haar structurele samenwerking met de voedselbanken aan. De supermarkt brengt het verhaal van verschillende onverkochte groenten die toch nog bij gezinnen op tafel komen. Het lijkt een sprookje, maar dat is het niet.

Tegen eind 2016 wil de keten bij 100 winkels een samenwerking aangaan waarbij lokale Voedselbanken de onverkochte producten kunnen ophalen. Lidl zette samen met BBDO een eindejaarscampagne op poten om deze samenwerking te activeren.

De onverkochte groenten zijn op het einde van de dag nog steeds vers en van prima kwaliteit. Om dit tastbaarder en zichtbaarder te maken voor de Belg kozen Lidl en BBDO er samen voor om deze onverkochte groenten om te toveren tot heerlijke soep. En zo ontstond “De soep van vandaag, met de groenten van gisteren”. Deze soep wordt verkocht op de kerstmarkten in Antwerpen, Brussel, Gent en Luik, en aan de Lidl foodtruck die door het land trekt. De opbrengst van de soep schenkt Lidl integraal aan de Voedselbanken in het kader van de Warmste week van Studio Brussel.

Om deze samenwerking aan te kondigen, vertellen Lidl en BBDO het verhaal van Mike de champignon (tv), Patrick de prei (print), Lotte de wortel (radio) en Tom de tomaat (bannering). In alle media ontdekken we hoe de ogenschijnlijk onfortuinlijke onverkochte groenten dankzij Lidl toch nog op tafel eindigen bij de Belgische gezinnen.

De campagne helpt Lidl om het hart van Belgische consument te veroveren, en niet meer louter te worden gepercipieerd als koude functionele discounter. Daarnaast ondersteunt ze ook mooi de positionering van ‘versdiscounter voor gezinnen’ die Lidl sinds begin dit jaar consistent communiceert.

Advertiser: Lidl
Client: Matthias Kympers, Lien Van Hoorebeke